fronter
MENY

Gaming (ny)

Bibel, gaming og digital kultur

Kort om Bibel, Gaming og Digital Kultur:

• Gaming

• Spillanalyse og kristen tro

• Ungdomskultur og kristen identitet

• Spill- og app-utvikling

• Subkulturelle fenomen: Anime, manga, cosplay, e-sport

• Media og spillformidling

• Turer til Japan, Berlin og et LAN-event i Europa

• «Digital detox»: Tre-dagers retreat

På Bibel, Gaming og Digital kultur får du endelig sjansen til å kombinere gamingopplevelser med et ekte bibelskoleår. Du spiller ikke bort et år av livet, men får oppleve glede ved både «lavterskelgaming», og det å fordype deg i et valgt multiplayerspill sammen med andre som deler dine interesser. Linjen har som hovedmål å kombinere spilleglede med personlig og åndelig utvikling.

Gaming

Hvordan kan spilleglede både erfares og forklares? Vi tror at det er nødt til å oppleves – både for å kunne forstå det selv, men også for å kunne formidle det til andre. På linjen får du lære mye spennende om gamingens historie, og mye tid settes selvsagt av til spilling. Spillingen fordeles mellom en «generell del» og en «fordypningsdel».

På den generelle delen får du muligheten til å prøve mange ulike typer spill, og får prøve ut hvordan du best kan lære bort et spill til andre. Har gaming noen verdi i seg selv? Hvordan kan denne verdien forsvares og brukes i en kristen sammenheng? Der idrett og musikk allerede er naturlige verktøy å bruke i kristent ungdomsarbeid, er gaming mer fremmed for mange. Linjen gir deg undervisning og erfaring knyttet til ungdomskultur og det å gjøre gaming tilgjengelig for andre.

Fordypningsdelen består av å spille, trene og bli veiledet i et av de største multiplayerspillene, basert på hvilken erfaring du kommer til linjen med. Dersom det blir mulig vil elevene på linjen danne ett eller flere lag i det samme spillet, og få muligheten til å konkurrere sammen utover i året. Det vil bli gitt personlig oppfølging/coaching i løpet av året.

Digital kultur

Gaming er for mange mer enn en interesse, det er en subkultur de føler seg mer hjemme i enn noe annet sted. Hva består denne subkulturen av? Hva er greien med anime og cosplay? Hvorfor klare noen å leve av å streame på twitch? Denne delen av linjen handler ikke bare om å få undervisning om temaene, men også å få prøve seg på de forskjellige arenaene.

Kristen identitet

Hvordan kan en som kristen unngå å ende opp som et meme, og istedenfor fastholde og tydeliggjøre en sunn kristen identitet i en kontekst som sjelden er vennligsinnet når det kommer til kristen tro? Finner du troverdige kristne karakterer i nyere dataspill? Hvordan fungerer enkelte spill og nettfenomener som premissleverandør for diskusjoner om tro og livssyn? Denne delen av linjen skal bidra til å kunne styrke og forsvare kristen tro i møte med utfordringer en møter online, men også skape refleksjoner om hvordan evangeliet kan spres i en digital kontekst på en troverdig og god måte.

Krav til utstyr/forkunnskaper

Hver elev som søker må kunne stille med egen datamaskin som er kraftig/ny nok til å kunne trekke de fleste spill som kommer ut i løpet av 2017. Når du søker må du oppgi hvilket spill du ønsker å fordype deg i / fokusere på, men det stilles ikke krav til nivå eller rank.

I klasserommet vil det primært være kablet nett, og det er også installert fiber på alle internatrom.