Gaming reiser til Japan

Fredag 24. januar rettet 11 elever, 2 lærere og 1 stipendiat nesen mot øst. Reisemålet var Japan.

Japan er særs relevant for mange gamere, mye på grunn av selskap som Nintendo, Sony (Playstation) og mange store spillutviklere. I tillegg er Japan et land hvor NLM driver viktig misjonsarbeid, som som gjør det mulig for elever å oppleve dette arbeidet på nært hold når vi er der borte.

Første uken for gamingklassen ble tilbrakt i verdens største by; Tokyo. Her fikk vi en konsentrert dose av den spillkulturen som Japan har å by på. Med arkadehaller nesten på høyde med norske blokker, et rikt retromarked og Akihabara (Electric Town) var det nok å oppleve bare de første dagene.

Men vi er som sagt ikke bare i Japan for det spillrelaterte, men også for kulturopplevelsen og misjonsarbeidet. En måte å oppleve dette på er å gjøre seg kjent med religion i Japan. Japan er et land hvor buddhisme og shintoisme står sterkt. Et land hvor tradisjon er veldig viktig for en japansk familie. For å se dette på nærmere hold besøkte vi Meiji Jingu Shrine, som ligger i en grønn lunge midt i Tokyo. En kjent turistattraksjon hvor man også får se noen av disse religiøse tradisjonene på nært hold.

For å bli bedre kjent med NLM sitt misjonsarbeid i Japan og om møtet mellom misjonsarbeidet og tradisjon, møtte vi misjonærene Marius og Karoline Bergersen i Tokyo. Gjennom dem fikk vi både gode guider i Tokyo og ny kunnskap om misjon i Japan.

Etter en uke i Tokyo gikk ferden videre vestover i Japan, til Osaka og Kobe. Her var vi på vår første japanske gudstjeneste i Aotani. En veldig fin opplevelse hvor vi klarte å forstå mer enn hva vi trodde på forhånd. Videre har vi vært på fjelltur i Kobe sammen med misjonærene Christoffer Nævdal og Ole Bjarne Tråsdahl. To misjonærer som kunne lære oss mye om utfordringene misjonen møter i Japan, hvorfor ting tar lang tid og hvordan man bør gå frem med evangeliet.

Vi har fremdeles en uke igjen av oppholdet vårt. Vi skal snart opp og besøke Inger Valbø i Matsue og være med på både en bibelgruppe og en gudstjeneste til før vi retter nesen mot Kyoto.
Vi har det veldig bra, med nydelig mat og et utrolig høflig og hyggelig folk.