Inspirert av minnene

Tekst: Even Hye Barka
Foto: Even Kleppa

Vanskelige ting som sykdom og død har preget bibelskoleelev Ole Andreas Austbøs liv. Likevel har han stor tillit til Gud, og brenner sterkt for å fortelle andre om Hans store trofasthet.

19 år gamle Ole Andreas Austbø fra Brusand på Jæren er en av over 75 elever på Bibelskolen Fjellhaug dette skoleåret. Tre måneder ut i skoleåret forteller Ole Andreas, som er elev på skolens Utrustet-linje, at han trives svært godt på skolen.

– Jeg trives veldig godt. Det er overraskende mye bra folk her. Det høres kanskje rart ut å si det slik, men det er skikkelig mange gode mennesker her, og gode lærere. Det er et veldig godt miljø, og jeg stortrives virkelig. Han skryter også av undervisningen på skolen, selv om han innrømmer at det noen ganger kan være vanskelig å få nok søvn i en spennende internathverdag.

– Det er ordentlig god bibelundervisning her, så selv om noen dager er litt tyngre enn andre, kanskje spesielt når man har sovet litt lite, så trives jeg veldig godt.

Mistet moren som femåring

I samtale med den unge jærbuen, kommer det tydelig fram at den kristne troen er viktig er viktig for ham. Han forteller at troen han så hos sin nå avdøde mor, som han mistet til kreftsykdom da han var fem år gammel, har vært en bidragsyter til det.

– Hun var så tydelig på at hun var kristen, til tross for hvor vanskelig situasjonen var, og hvor urettferdig og dumt det var at hun ble syk, sier han.

Han forteller at han til tross for at han var veldig ung da moren gikk bort, har minner fra den siste tiden hun levde.

– Minnene jeg sitter igjen med fra da jeg var liten, er at slutten av livet hennes ikke var fylt av redsel eller usikkerhet. I alle fall ikke når mor hadde slått seg til ro med at hun skulle reise. Jeg sitter ikke igjen med vonde minner fra den tiden, sier han. Den dag i dag blir han fremdeles inspirert av minnene om den sterke troen moren hans holdt fast i, helt til det siste.

– Måten mor var på før hun døde, er veldig trosstyrkende for meg. Det gjør meg sikker på at det må finnes noe mer, sier han.

En gnist til å fortelle andre om Jesus

Noen år etter morens død, skulle tragedien igjen ramme Ole Andreas.

– Bestekameraten min omkom da jeg var elleve. Han trodde ikke på Jesus, så jeg har sørget to ganger, en gang der jeg en mistet en som trodde på Jesus, og en annen gang da jeg mistet en som ikke trodde på Jesus, forteller han. Unggutten forteller at det å miste bestevennen, som ikke var troende, var en annerledes enn da moren gikk bort.

– Det er to ganske forskjellige sorgprosesser. Da jeg mistet han som ikke trodde, rev det ganske mye dypere, sier han og legger til:

– Når jeg ser tilbake på det, ser jeg at det er vondt å miste noen som tror på Gud er vondt og sorgfullt, men der har man en trygghet på at man skal sees igjen. Det er ikke bare et håp, men vi har noe å stå på, sier han. Vennens død, har satt spor i Ole Andreas, som nå ønsker å fortelle andre om Jesus.

– Da han døde, tente det en enda større lyst i meg til å fortelle andre om Jesus, fordi jeg da hadde mistet en som ikke trodde på Jesus, og en som trodde på Ham. Det er ikke av skyldfølelse, men fordi jeg selv har fått erfare hvor livsforvandlende det kan være, sier han. Han mener det er tydelig at Gud har arbeidet i ham for å gjøre noe godt ut av de vanskelige opplevelsene.

– Erfaringene jeg har gjort meg har vært vonde, men de har gjort meg til den jeg er, og gitt meg en gnist til å fortelle andre om Jesus, sier han.

Kristen-Norges fremtid

Driften av Bibelskolen Fjellhaug baserer seg delvis på midler som elevene selv betaler. Samtidig er skolen også avhengig av frivillige gaver. Ole Andreas er også klar på hvorfor han mener flere bør støtte arbeidet.

– Det er ekstremt viktig. Her er vi godt over 75 ungdommer som står overfor et veiskille i livet, der de enten velger å gå med Jesus, eller å gå en annen vei. Det vi gjør på Fjellhaug nå, gjennom å bygge gode vaner og relasjoner, og å lære Jesus å kjenne og kjenne forskjellen av å lese i Bibelen hver dag, er en enorm investering for resten av livet vårt.

Avslutningsvis minner han om at elevene først og fremst er på skolen for å bli bedre kjent med Jesus, og at han mener det er et formål som det er verdt å sponse.

– Å gi penger for at ungdommer skal bli kjent med Jesus, er en god investering. Det er vi som er Kristen-Norges fremtid, sier han.

_______________________________

Et år hos oss er ikke bare et år for minnebøkene.  Vi tror at et år på bibelskole er en av de viktigste investeringene en person kan gjøre i sitt liv. På Bibelskolen Fjellhaug har vi vært velsignet med trofaste støttespillere som har vært med å støttet bibelskolen i mange år. Det har vi vært, og er fortsatt, veldig takknemlige for. Vi ser imidlertid at for å sikre en god og stabil økonomi videre er vi avhengige av å få flere støttespillere med på laget!

Har du lyst å være med å bli en viktig støttespiller for at ungdommer skal bli kjent med Jesus?

Trykk her, og støtt oss med et fast beløp i måneden.