Hva leter du etter?

Fem myter om gaming

Det finnes mange fordommer og myter rundt dataspill/gaming. Alt du hører er ikke nødvendigvis riktig.

Vi knuser fem myter her!

Man kan ikke være kristen og gamer*

  • Selv om man "gamer", mister man ikke sine kristne verdier av å spille dataspill. Enhver bevisst kristen lar ikke verdensbildet sitt påvirkes av innflytelsen fra dataspill.
  • En kristen gamer som leser bibelen søker guds ord, vil ta dette med inn i refleksjonene på de de ser på skjermen 
  • Det er en stor arena hvor man kan møte ikke-kristne 

Det er usosialt

  • Multiplayerspill (spill der flere spiller sammen) er sosialt.
  • Gaming åpner nye dører for introverte personer og sosiale forhold over lange avstander.
  • Gamere møter ofte et større mangfold av mennesker enn de fleste. Gjerne fra mange forskjellige nasjoner over hele verden.

Det er ikke samfunnsnyttig

  • Det kan faktisk stå på CV-en at du er gamer. Evner som gode reflekser, samarbeidsevne og gode på å ta avgjørelser på kort tid kan komme godt med.
  • E-sport er den raskest voksende sporten, så da blir det naturlig å likestille det med annen sport og underholdning.
  • Mye av den teknologiske utviklingen over de siste 40 årene er utviklet av folk som har en generell interesse for gaming.

Man blir voldelig av å game

  • Man blir ikke mer voldelig enn av andre aktiviteter vi blir følelsesmessig engasjert i. Engasjement skaper følelser, som kan utøves på forskjellige måter. Vi er selvsagt i mot vold som reaksjonsmåte.
  • Det er motbevist av Verdens helseorganisajon (WHO) at det ikke er noen relasjon mellom gaming og vold. 

Gamere er late

  • Latskap kan utvikles av det å game på samme måte som mye annet, men å være gamer gjør deg ikke nødvendig vis lat.
  • Det er ofte veldig mye fokus på det å holde seg i aktivitet, og ha en sund livstil på e-sport sendinger.
  • Vil man bli god innen gaming er det viktig at man er i form. Funker ikke kroppen, funker ikke hodet

*"Gamer" brukes ofte som betegnelse på en person om spiller dataspill.

SE ALLE
Design og utvikling av M51 Marketing