It's time for Africa!

Noe av det første vi gjorde var å reise inn til slummen i Nairobi. Det sterke møtet med den enorme fattigdommen gav oss et innblikk i urettferdigheten og forskjellene fra det livet vi lever i Norge. Vi fikk møte noen av jentene som er med i danseprosjektet Fahari. Tross at folk har lite, så er de gjestfrie og vi fikk lov å bli med noen av barna hjem.

Etterpå møttes alle igjen og jentene hadde en energisk danseoppvisning for oss. De lærte oss en en dans etterpå. Vi hadde ikke like bra «moves» som dem, men det førte bare til mye latter og glede.

Senere reiste vi til Kiabakari Bibelskole i Tanzania. Der ble vi møtt med vennlighet av elevene. Under oppholdet her fikk vi være med på mye med elevene. Vi var med å jobbet med dem, spilte fotball sammen, delte måltid og vi fikk til og med bli med på en bursdagsfeiring. Noe som går igjen i kulturen i Øst-Afrika er åpenheten og gjestfriheten. Også hær ble vi invitert hjem til de som jobbet på bibelskolen. På søndagen var det gudstjeneste, som vi fikk være med på. Det var en fin opplevelse, fylt med mye sang på swahili som vi prøvde iherdig å henge med på.

Etter et fint avskjedsmøte på bibelskolen, kom tre safaribiler som skulle ta oss videre til Serengeti. Her fikk vi et storslått møte med naturen i Tanzania, og ikke minst det rike dyrelivet. Vi sov ute i telt i nasjonalparken, og da fikk vi virkelig se og høre dyrene tett på. Videre kjørte vi til krateret Ngorongoro, som var en spektakulær naturopplevelse. Safarien var en mektig opplevelse, som ga oss et større bilde over det enormt flotte skaperverket!

Videre gikk kursen mot Arusha. Der fikk vi prøve oss som bibelselgere og selge både Bibler og annen kristen litteratur på et lokalt marked. Med et par gloser på swahili fikk vi solgt et par bøker. I tillegg gav vi ut gratis hefter og andre lapper med kristent budskap, som folk ble utrolig glade for å få. Det endte med at de aller fleste satt og las på lappene de hadde fått. Utrolig gøy og lærerikt å få være med på!

På reisen tilbake til Kenya stoppa vi innom Maji Moto, som er en varm kilde. Der fikk vi et etterlengta bad i klart vann, i tillegg til litt fiskespa.

Siste stopp på reisen var Mombasa. Her fikk vi snorkle i det Indiske hav, og fikk se på det fantastiske dyrelivet under vann. Senere besøkte vi en slangepark. Der fikk vi holde mange forskjellige dyr, blant annet skilpadder, krokodiller og slanger.

I løpet av denne turen har vi møtt mange misjonærer. Gjennom observasjon og samtaler har vi lært mer av hva misjonærlivet går ut på. Det har vert spennende å få et innblikk i alle dei ulike måtene man kan drive misjon. Etter å se misjon i praksis og å selge kristen litteratur på marked har flere fått øynene opp for misjon, og at det noe vi alle kan være med på og bidra på ulike måter.

Vi sitter alle igjen med sterke inntrykk fra folkene vi har møtt på turen. Det har vert utrolig inspirerende å møte andre kristne i Kenya og Tanzania, og få høre deres vitnesbyrd. Folk lever under veldig vanskelige kår, og likevel åpner hjemmene for oss, gir oss mat, og viser så utrolig mye takknemlighet og glede. Enormt lærerikt!

Vi er veldig takknemlige alle opplevelser og inntrykk denne turen har gitt oss. Takk for oss Afrika!

Mungu akubariki - Gud velsigne deg

Artikkelen er skrevet av Lousie Siqveland som er TeFT Norge elev og stipendiat på KRIK.